Każdego roku wynajmujemy nasze pojazdy licznym klientom, z których duża część jedzie na kamperowe wakacje po raz pierwszy. Dla wielu z nich wypożyczenie kampera jest spełnieniem wieloletnich marzeń o fantastycznej przygodzie, ale jednocześnie wiąże się z licznymi wątpliwościami wynikającymi z nowej sytuacji.
W pełni to rozumiemy, dlatego nasi klienci mogą zawsze liczyć na naszą pomoc. Odpowiadamy na każde pytanie, pozostajemy do dyspozycji przez całą dobę, by Wasze wakacje były cudownym, bezstresowym doświadczeniem.
Jeżeli zawsze marzyłeś o przeżyciu prawdziwej kamperowej przygody, zapoznaj się z listą najczęsciej zadawanych pytań odnośnie wypożyczenia, obsługi i jazdy kamperem. Mamy nadzieję, że rozwieją one Twoje wątpliwości i przekonają Cię, że spełnienie marzeń jest na wyciągnięcie ręki...
Do prowadzenia naszych kamperów w zupełności wystarczy kategoria "B". Są to pojazdy o masie nie przekraczającej 3,5 t. Jazda nie różni się zbytnio od prowadzenia pojazdów typu bus, szoferka to wręcz wnętrze Fiata Ducato. Jeśli masz doświadczenie z jazdą busami, bez problemu odnajdziesz się w kamperze.
Kierowcy aut osobowych często stresują się wsiadając do kampera, ale oni również szybko przyzwyczajają się do prowadzenia większego pojazdu. Wygodna, podwyższona pozycja za kierownicą, olbrzymie, dwudzielne lusterka wsteczne i kamera cofania sprawiają, że widoczność i wyczucie pojazdu jest bardzo dobre.
Na początku radzimy tak zaplanować trasę, by przynajmniej początek podróży odbyć po trasie szybkiego ruchu. Po przyzwyczajeniu się do prowadzenia pojazdu, wjazd do miasta będzie już mniej stresujący.
Na początku jazda kamperem może wydawać się trudna i onieśmielająca, jednak po krótkim czasie spędzonym za kierownicą okazuje się, że łatwo się przyzwyczaić. Należy jednak pamiętać o kilku rzeczach:
Poruszając się kamperem po mieście należy mieć na uwadze rozmiary pojazdu. Kamper swobodnie przejedzie przez miejskie ulice, bez problemu dotrze w pobliże atrakcji turystycznych, obowiązują go zakazy identyczne jak dla aut osobowych. Jendak miejskie uliczki (zwłaszcza w historycznych centrach) bywają dość wąskie, często jednokierunkowe, z samochodami parkującymi na poboczach. Warto jest zaplanować trasę przejazdu przez miasto (korzystając np. z Google Street View), co pozwoli na uniknięcie problematycznych sytuacji.
Chcąc zwiedzić atrakcje turystyczne zatłoczonego miasta lepiej jest znaleźć miejsce parkingowe w lekkim oddaleniu i przespacerować się do centrum. Warto też zabrać ze sobą rowery (nasze kampery posiadają bagażniki rowerowe), które pozwolą na szybkie poruszanie się nawet w bardzo zakorkowanym mieście.
Parkowanie kamperem w miastach wymaga odrobiny planowania. Pojazd ma ok. 7m długości, przez co trudno jest nim zaparkować na standardowym miejscu, które ma wymiary 2,5 x 5m. Parkowanie prostopadłe oznacza zwykle, że tył pojazdu wystaje na ulicę. Parkując równolegle musimy zająć niestety półtora miejsca.
Szukając więc dogodnego miejsca do parkowania najlepiej poszukać płatnego parkingu lub parkingu pod jakimś większym obiektem turystycznym (muzeum, teatr, kino). Doskonale sprawdzają się również parkingi większych sklepów.
Samo parkowanie nie jest trudne, kamper ma duże lusterka wsteczne oraz kamerę cofania. Przy trudniejszych sytuacjach należy skorzystać z pomocy drugiej osoby, która będzie obserwowała manewr parkowania z zewnątrz.
Nasze kampery są autami osobowymi, toteż obowiązują je te same oznaczenia drogowe (np. dotyczące ograniczeń prędkości, tonażu czy kosztu przejazdu autostradą). Należy jednak zwracać dodatkową uwagę na znaki ograniczające dopuszczalną wysokość pojazdu (np. przed wiaduktami czy na parkingach przydrożnych restauracji).
Komfortowo kamperem można poruszać się z prędkością ok. 100-110 km/h. Przy takich prędkościach średnie spalanie wynosi ok. 10l/100 km. Kamper bez problemu może się poruszać z prędkością do 140 km/h, co pozwala na swobodne wyprzedzanie ciężarówek na autostradach. Należy jednak liczyć się wówczas z dużym wzrostem spalania, nawet do 15l/100km. Ciągła jazda z tak dużą prędkością staje się nie tylko nieekonomiczna ale również mniej komfortowa ze względu na wzrost poziomu hałasu w kabinie.
Dzienny dystans jaki można pokonać kamperem w miarę komfortowo to ok. 300-400km. Jeśli mamy zmiennika dystans ten spokojnie można podwoić. Wszystko zależy od samopoczucia kierowcy. W razie zmęczenia mamy jednak możliwość zatrzymać się na pobliskim MOP-ie by uciąć sobie regenracyjną drzemkę w komfortowych warunkach lub przygotować ciepły posiłek i skonsumować go w jadalni.
Bak kampera mieści 90l paliwa (diesel). Po zatankowaniu do pełna mamy do dyspozycji zasięg ok. 750-950 km (w zależności od stylu jazdy, warunków drogowych i atmosferycznych).
Wypożyczając kampera otrzymujesz samochód zatankowany do pełna. Pojazd musi być również zatankowany do pełna przed zwrotem (tzw. pełny do pełnego).
Wypożyczany kamper ma oczywiście uzupełnione płyny eksploatacyjne (ad-blue, olej, płyn chłodniczy czy płyn do spryskiwaczy). Płynów tych nie musisz uzupełniać przed zdaniem auta.
Zacznij od postawienia sobie pytania: co właściwie chcę zwiedzić? Czy celem podróży będzie dojechanie np. nad morze i rozstawienie kampera na kilka dni w jednym miejscu, by korzystać z uroków plażowania? Czy może chcesz zwiedzić np. region Toskanii i przemieszczać się codziennie do innej miejscowości, smakując pysznych produktów lokalnych winnic?
Oba sposoby podróżowania kamperem są dobre, ale wymagają nieco innego zaplanowania postojów czy dokonania wcześniejszej rezerwacji miejsc na kempingach. Najważniejszą rzeczą jest jednak wybór terminu. Musisz wiedzieć, że w sezonie letnim wiele miejsc jest zajętych i nie da się tam nic zarezerwować w ostatniej chwili. Co więcej wypożyczenie kampera na weekend majowy lub "czerwcówkę" bez wcześniejszczej rezerwacji może okazać się niemożliwe. Przedłużone weekendy są często rezerwowane nawet z rocznym wyprzedzeniem. Zatem im wcześniej zaczniesz myśleć o wyjeździe tym lepiej. Oczywiście nic nie stoi na przeszkodzie by jechać bez planu, gdzie nas koła zawiozą, ale dobrze jest mieć chociaż ogólny ogląd trasy dla spokoju ducha.
Na długich trasach warto zaplanować postoje w ciekawych miejscach, w których dodatkowo będziemy mieli możliwość uzupełnić zapas wody czy podładować akumulatory. Brak planu może skończyć się przymusowym noclegiem na losowym parkingu gdzieś przy autostradzie. Warto zatem przyjrzeć się mapie, poczytać przewodniki czy choćby blogi podróżnicze w Internecie, gdzie można znaleźć wiele cennych porad od ludzi, którzy mają więcej doświadczenia w tego typu wyprawach.
W planowaniu tras bardzo pomocne mogą okazać się aplikacje do planowania podróży kamperem (np. iOverlander czy park4night). Pomogą one nie tylko dobrze wyznaczyć trasę, ale pozwolą znaleźć miejsca na nocleg czy pokażą ciekawe miejsca do zwiedzenia.
Podróżując poza granice Polski musisz sprawdzić lokalne przepisy dotyczące poruszania się po danym kraju czy dodatkowego wyposażenia pojazdu jakie jest obowiązkowe w danym państwie (np. zakup winiet). Pamietaj, że Ty opłacasz ewentualne mandaty 😉
Nocleg na kempingu daje duże poczucie bezpieczeństwa. Jest tam możliwość uzupełnienia zapasów wody, zrzutu wody szarej oraz nieczystości, a także podpięcia zasilania. Wszystko to sprawia, że nie trzeba się ograniczać jeśli chodzi o korzystanie z zasobów naszego kampera.
Po zajęciu wyznaczonej parceli możemy rozłożyć markizę oraz stół i krzesła (kamperowe życie w dużej mierze toczy się na zewnątrz pojazdu). Kemingi często pozwalają na aktywne spędzanie czasu z rodziną (kąpiel w pobliskim jeziorze lub basenie, sala zabaw, boisko do gier zespołowych czy park linowy). Możemy wybrać się na wycieczkę rowerową czy na spacer do interesujących atrakcji turystycznych w okolicy.
Przed opuszczeniem kempingu warto pamiętać o uzupełnieniu zapasu wody oraz zrzucie wody szarej i nieczystości, by dalsza podróż przebiegła bezproblemowo.
Z kolei decydując się na postój "na dziko" musimy mieć na uwadze ograniczone zasoby wody i energii w naszym pojeździe. W kamperze mamy ok. 110l czystej wody. Jeśli nie mamy możliwości jej uzupełnienia, musi ona wystarczyć na prysznic i zmywanie naczyń. Wymusza to dość oszczędne podejście do mycia. Jednak uzupełnianie zapasów wody nie jest obecnie takie trudne. Wiele MOP-ów czy stacji paliw oferuje już możliwość podłączenia węża. Poza tym nasze kampery posiadają 10l konewkę, którą można dolać wodę do zbiornika w nieco bardziej prymitywnych warunkach.
Akumulatory w kamperze zapewniają zasilanie podstawowych funkcji pojazdu. W zależności od oszczędności energii wystarczy na 1-3 noclegi. Kamper 5-cio osobowy posiada dodatkowo panele słoneczne, które pozwalają na znacznie dłuższy postój bez konieczności doładowywania akumulatorów.
O ile wodę i energię jesteśmy w stanie uzupełnić, to problematyczny staje się zrzut szarej wody (100l pojemności) i nieczystości z toalety (kaseta ma 15l). Dlatego decydując się na postój na jakimś parkingu warto sprawdzić czy jest tam dostępna przynajmniej toaleta.
W Polsce można nocować w kamperze "na dziko" wszędzie tam, gdzie dozwolone jest parkowanie dla samochodów osobowych. Pamiętaj jednak, że parkując na terenie prywatnym warto poprosić o zgodę właściciela.
Wyjeżdżając poza granice naszego kraju należy koniecznie sprawdzić czy nocowanie poza kempingami jest dozwolone. W wielu krajach grozi za to wysoki mandat, w innych przepisy dopuszczają np. tylko dwie lub trzy noce z rzędu w jednym miejscu. Jadąc przez kilka krajów należy upewnić się co do każdego z nich, czy można przenocować np. na parkingu przy autostradzie (w Holandii można za to otrzymać mandat do 500 Euro za osobę).
Nasze kampery posiadają zbiorniki na czystą wodę o pojemności 110l. Taka ilość wody spokojnie wystarcza na prysznic dla wszystkich pasażerów oraz na umycie naczyń. Uzupełnienie wody w zbiorniku jest bardzo łatwe i polega na podłączeniu węża do kranu i dotankowaniu zbiornika. Obecnie, poza kempingami, wodę można uzupełnić na niektóych stacjach benzynowych i MOP-ach. W ostateczności, jeśli zaś nie ma możliwości podłączenia węża, wodę można również uzupełnić konewką, trzeba tylko wykonać kilka kursów między kranem a kamperem.
Zużyta woda trafia następnie do drugiego zbiornika na wodę szarą o pojemności 100l. Zbiornik ten należy opróżniać na specjalnych miejscach do zrzutu szarej wody. W zbiorniku znajduje się jednak tylko woda spod prysznica lub umywalki / zlewu. Nie zawiera innych nieczystości, toteż wodę tę spokojnie można zlać do toalety czy na samoobsługowej myjni samochodowej (warto najpierw zapytać właściciela o zgodę). Nie należy jednak zrzucać szarej wody do studzienek ściekowych kanalizacji deszczowej - grozi za to mandat.
W naszych kamperach znajdują się łazienki z toaletą, prysznicem i umywalką. Ciepła woda podgrzewana jest w bojlerze przy pomocy gazu z butli. Ilość wody w zbiorniku spokojnie wystarcza na wzięcie prysznica przez wszystkich pasażerów oraz na pozmywanie naczyń w kuchni. Przy oszczędnym gospodarowaniu wodą można z niej korzystać nawet przez kilka dni. Jeśli woda się skończy należy uzupełnić zbiornik.
Toaleta posiada hermetyczną kasetę o pojemności 15l, woda spłukiwana jest przy pomocy pompki elektrycznej. Do toalety stosuje się specjalny płyn, który ma za zadanie rozpuścić wszystkie częsci stałe oraz niweluje nieprzyjemny zapach i rozwój bakterii. Z tego też względu do toalety należy używać tylko specjalnego papieru toaletowego, który rozkłada się w kasecie.
Opróżnianie toalety najlepiej przeprowadzać przy każdej możliwej okazji. Unikniemy wówczas jej przepełnienia oraz nieprzyjemnego zapachu w kamperze. Sama czynność opróżniania kasety, której wszyscy na początku się boją, jest banalnie prosta. Kaseta ma kształt walizki, posiada nawet dwa kółka i rączkę, dzięki czemu możemy ją swobodnie ciągnąć do miejsca zrzutu bądź do toalety. Tam odkręcamy tylko korek i przekręcamy kasetę tak by cała zawartość wypłynęła do ścieków. Następnie należy nalać czystej wody do kasety, energicznie ją wypłukać i wylać pozostałą zawartość. Czystą kasetę wkładamy na jej miejsce w kamperze i zalewamy płynem do toalet.
Kampery posiadają dwa akumulatory - rozruchowy i zasilający część mieszkalną. Dzięki temu są samowystarczalne przez jakiś czas. Kamper pięcioosobowy posiada dodatkowo panel słoneczny, który w ciągu dnia doładowuje akumulator. Kamper ładuje również baterie w czasie jazdy. Liczba dni bez konieczności ładowania zależy zatem od wielu czynników, zwłaszcza od tego jak oszczędnie korzystamy z energii elektrycznej.
Dobra wiadomość jest taka, że nawet jeśli rozładuje nam się akumulator części mieszkalnej, zawsze można uruchomić silnik by kamper przejął zasilanie z drugiego akumulatora. Nie należy jednak dopuszczać do całkowitego rozładowania akumulatorów, gdyż znacząco skraca to ich żywotność i może oznaczać unieruchomienie pojazdu. W praktyce oznacza to konieczność kontrolowania stanu naładowania baterii i w razie potrzeby podłączenia się do prądu (wystarczy zwykłe gniazdko elektryczne).
Kuchnia kampera jest w pełni wyposażona. Znajdują się w niej m.in. talerze, sztućce, garnki, czajnik, patelnia, kawiarka, szklanki, kieliszki, deska do krojenia czy durszlak.
W kuchni znajduje się zlew, trzypalnikowa kuchenka gazowa oraz lodówka. Gotowanie na kuchni odbywa się podobnie jak w domu, odkręcamy gaz i odpalamy palnik. Należy pamiętać by w czasie gotowania uchylić okno lub lufcik sufitowy w celu ułatwienia cyrkulacji powietrza. Bez problemu przygotujesz swoje ulubione dania na kolację czy usmażysz jajecznicę na śniadanie.
Lodówka posiada 3 tryby zasilania:
Dodatkowo w lodówce znajduje się niewielki zamrażalnik, który bez problemu pozwoli na przechowanie mrożonek czy zamrożenie kostek lodu do drinków. Jeden z naszych klientów przywiózł w nim do Polski śnieg z norweskiego lodowca 😉
Kampery wyposażone są w klimatyzację szoferki, która chłodzi również część mieszkalną kampera w czasie jazdy. Do schłodzenia częsci tylnej służy oddzielny klimatyzator umieszczony z tyłu kampera w sypialni. Działa on jednak tylko na postoju i tylko przy podłączeniu pojazdu do zasialnia 230V. Na szczęście w kamperze otwierają się wszystkie okna oraz lufciki sufitowe (wszystkie otwory, łącznie z drzwiami wyposażone są w moskitiery), więc przewietrzenie wnętrza kampera nie stanowi problemu nawet podczas postoju "na dziko".
Ogrzewanie kampera odbywa się poprzez nawiewy ciepłego powietrza z systemu Truma, rozprowadzone przy podłodze częsci mieszkalnej, a także w bagażniku. Ogrzewanie jest bardzo wydajne, pozwala utrzymać temperaturę 20oC nawet przy kilkunastostopniowym mrozie.
Nasze kampery wyposażone są we wszystko, co będzie potrzebne do codziennego funkcjonowania, a mianowicie: akcesoria kuchenne, w tym talerze, sztućce, garnki, czajnik, patelnia, kawiarka, szklanki, kieliszki, deska do krojenia czy durszlak i otwieracz do wina. To samo tyczy się sprzętów typowo kempingowych, jak stół i krzesła turystyczne, wąż do wody, konewka, przewód do podłączenia prądu, najazdy do poziomowania kampera, papier toaletowy czy płyn do toalety.
Jedyne co musisz ze sobą zabrać (prócz rzeczy osobistych i artykułów spożywczych) to własna pościel lub śpiwór oraz ręczniki.
Zalecamy również zabrać ze sobą zapas wody do picia. Teoretycznie cały system wodny w kamperze jest przystosowany do dostarczania wody pitnej, nie jesteśmy jednak w stanie zagwarantować jaką wodę i z jakiego źródła tankują do zbiornika nasi klienci. Dlatego wody czystej używamy do mycia, zmywania czy spłukiwania toalety, ale odradzamy jej spożywanie.
Kamper jest domem na kółkach, a co za tym idzie całe zawieszenie samochodu pracuje w czasie gdy poruszamy się po częsci mieszkalnej. Nie jest to może dużym problemem w ciągu dnia, ale gdy podczas snu któryś z domowników wierci się na łóżku, całe auto zaczyna się ruszać, co może wybudzić pozostałych uczestników wyjazdu.
Dodatkowo jeśli zdarzy się nam zaparkować na niezbyt równym terenie, może okazać się, że będziemy spać głową w dół, a woda spod prysznica nie chce się spłukać do odpływu. Gotowana zupa będzie się przechylała na jedną stronę garnka, a trunek lany do kieliszka rozlewa się po jego ściance.
Dlatego warto jest poświęcić chwilkę na ustawienie kampera w pozycji poziomej przy użyciu najazdów oraz podpór poziomujących, które zapobiegną wszystkim powyższym niedogodnościom.
Wynajmowane przez nas kampery posiadają ubezpieczenie OC i AC. Udostępniamy pełne warunki ubezpieczeń wraz z dokumentami wynajmu przy dokonaniu rezerwacji.
Wynajem kamperów musi być bezpieczny dla wszystkich naszych klientów. Część osób ma uczulenie na sierść, przez co kontakt ze zwierzętami mógłby wpłynąć negatywnie na ich samopoczucie w czasie urlopu. Dlatego też nie dopuszczamy możliwości wynajmu kampera do podróży ze zwierzętami. Oczywiście kampery są zawsze dokładnie sprzątane przed kolejnym wynajmem, ale nie chcemy ryzykować zepsucia komuś urlopu przez niespodziewany atak alergii.
Rozumiemy, że dla niektórych osób wypożyczenie kampera może być dość onieśmielającym i stresującym wydarzeniem, dlatego robimy wszystko by wynajem nie przysporzył problemów, a dawał dużo radości w czasie długo planowanego urlopu.
Każdy nasz klient przechodzi szczegółowe szkolenie z obsługi wszystkich systemów kampera. Szkolenie trwa około godziny i wyjaśnia wszystkie aspekty jazdy i używania poszczególnych elementów pojazdu. Odpowiadamy na wszystkie pytania i wątpliwości i udzielamy praktycznych porad odnośnie kamperowania.
Dodatkowo klienci otrzymują kilkustronicową, skróconą instrukcję obsługi kampera, do której w każdej chwili mogą zerknąć jak do ściągawki.
Oczywiście przez cały czas pozostajemy w kontakcie telefonicznym i w razie potrzeby informujemy, podpowiadamy i pomagamy w sytuacjach problematycznych.
Jeżeli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytanie lub chcesz dopytać o coś bardziej szczegółowo, zapraszamy do kontaktu. Odpowiadamy na każde pytanie w możliwie najkrótszym czasie.
Pamiętaj, że nie ma głupich pytań. Gdy wynajmujesz kampera po raz pierwszy wszystko wydaje się nowe i trudne do opanowania. W pełni to rozumiemy, dlatego staramy się przekazać naszą wiedzę najlepiej jak potrafimy.
Warto jest jednak spróbować i przekonać się ile radości sprawia podróżowanie z rodziną czy znajomymi w ten sposób. Za każdym następnym razem będzie tylko lepiej 😉